Fortsätt till huvudinnehåll

Fredags-sushi

När vi stängde stugan i höstas hittade vi ett oöppnat storpack med nori-ark, som en hyresgäst lämnat efter sig. Jag har alltid älskat sushi, så under hösten har vi testat lite olika recept. Riktig sushi med ris, utan socker, och med rå lax blev ju supergott, smakade precis som " på riktigt".

Sedan fick jag med mig ett recept på norirullar från Skeppsgården, vilket var gott. Smakade inte som sushi, men det var gott.

Idag provade jag ett rawfood-sushi-recept, som jag hittade här.

I "istället-för-wasabi" var det för mycket vatten, det måste minskas nästa gång, och jag vet inte om jag tycker att det gjorde så mycket för smaken heller. Har jag bråttom/lite ork gör jag nog bara dubbelt av blomkålsgrejset...

(Det gojs som blev över har jag både använt som pålägg, och även crepes-fyllning i glutenfria pannkakor, tillsammans med riven blomkål. Supergott!)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kolloidalt silver

Visste du att det finns en enkel hjälp att få som kan råda bot på flera av våra vanligaste infektioner? Hjälpen heter kolloidalt silver – en substans som består av destillerat vatten och miljarder små silverpartiklar. Silver har använts som botemedel/läkemedel i över hundra år. Källa Text: Marina Ahlm / Bild: Freedigitalphoto Bakterier, virus  och svampar orsakar många av de mindre sjukdomar vi drabbas av idag, allt från snuva och förkylningar till matförgiftning. Vi får många av dessa sjukdomar då vi vistas bland människor som går och sprider dessa mikroorganismer. Genom att spraya kolloidalt silver i näs-, mun- och halsregionen, så kan vi döda många virus och bakterier som annars skulle föröka sig tillräckligt mycket för att kunna göra oss sjuka om mottagligheten för det finns. Det har  sedan urminnes tider varit ett känt faktum att silver är ett av de mest effektiva ämnen som finns för att ta död på bakterier, svampar och virus. I kolloidal form är silver mer effektivt

Makrobiotisk mat

Jag strävar ju efter att hitta en kost som fungerar, som jag mår bra av, helst som även barnen kan äta och må bra av, som är lättlagad, inte för dyr... Omöjligt uppdrag? Tja, jag ger mig inte... Nu har jag börjat googla på makrobiotisk kost, finns massor av inspiration på nätet. Jag mår ju inte bra av vete och gluten, men klarar mig inte heller utan kolhydrater. Min syster mår jättebra på lchf, men jag blir sjuk av det. Jag tror att vi alla är olika, och behöver lyssna på våra kroppar vad de vill ha, och min kropp måste ha kolhydrater (också). Men det finns ju så mycket annat än vete, råg och korn! Hirs, bovete, quinoa, amaranth osv, och just dessa finns det mycket av inom makrobiotisk kost. (bild från livibalans.se) Idag provade jag ett recept, ganska lättlagat, gott, och känns supernyttigt! :-) Här, på livibalans.se , finns ett recept på en hirsgryta som dessutom är basisk. Kolla runt på övriga recept också, superbra sida! Hon som skriver är dessutom med i Buffés senaste

Kjerstis mat och prat: Glutenfria långpannerutor med krämig chokladglasyr...

Ett till favoritrecept från Kjersti, detta har jag gjort flera gånger, och barnen ÄLSKAR dessa kakor. Hon har verkligen nästan alla glutenfria recept man kan behöva, jag kollar alltid där först när jag letar efter ett nytt recept, eftersom allt jag provat från hennes blogg lyckats. 150 g smör  1 dl mjölk - havremjölk i vårt fall 4 stora ekologiska ägg 2½ dl ljust rårörssocker - idag tog jag vanligt vitt strösocker, det var vad jag hade hemma (mindre nyttigt) 1 3/4 dl teffmjöl - idag blev det Jytte original 1 3/4 dl rårismjöl - idag blev det vanligt rismjöl 2 msk rå kakao 2 tsk fiberhusk 2 tsk bakpulver 2 krm salt Glasyr: 125 g smör  1 stort ekologiskt ägg 2 dl kokosblomsflorsocker - går alldeles utmärkt med vanligt, men inte lika nyttigt 3 msk rå kakao 1 tsk vaniljsocker ca 1 dl kokosflingor Smält smör/margarin och tillsätt mjölken. Ställ åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt. Blanda ihop mjölsorterna med kakao, husk, bakpulver och sal