Fortsätt till huvudinnehåll

Bakpulver!

Jag har ju försökt förklara lite om syra-basbalansen, här kommer ett intressant blogginlägg av Sanna Edin.

När kroppen blir för sur, främjas inflammationer i kroppen. Precis som livet i försurade sjöar har svårt att klara sig, har våra celler svårt att klara sig i en försurad kropp. Min tanke om hälsa, är att celldelningen pågår hela tiden, alltså har vi alltid en ny chans att ge kroppen bättre förutsättningar, härifrån och framåt.

Jag har flera gånger vänt en nedåtgående spiral vad gäller min hälsa, första gången med hjälp av enbart balanserade vitaminer och mineraler, andra gången behövdes det förstärkning av leverrensning, och nu, den tredje gången, är det att ta hänsyn även till syra-bas-balansen som gjort att kroppen klarat av att läka sig själv på ett bättre sätt. Jag äter fortfarande näringstillskott, preparat för att stärka leverns reningsprocess, och så försöker jag hålla mig till så basisk, antiinflammatorisk mat som möjligt.
Detta är mycket svårt för mig, eftersom min ork att vara i köket är starkt begränsad, min familj är stor, tonåringarna äter kopiösa mängder mat, och småbarnen har olika födoämnesallergier att ta hänsyn till. Alltså äter jag för min hälsas skull även ett baspulver, kombinerat med bikarbonat (se Sannas blogg), och skillnaden på hur jag mår är nästan otrolig. Jag tror det knappt själv, men jag är piggare, biverkningarna av medicinerna är mindre påtagliga, och inflammationsvärken är nästan borta! Detta har nu hållit i sig i fyra veckor, minst! Jag fortsätter, för som jag mådde i vintras vill jag inte må igen. Det faktum att bikarbonat smakar apa är en petitess i sammanhanget. Jag blandar ut det i lite vatten, halsar snabbt, och dricker rent vatten efteråt...

Jag måste i ärlighetens namn också tillägga att jag parallellt med att jobba med vad jag stoppar i munnen, också hela tiden jobbat hårt med träning. Att jobba hårt för mig innebär inte tunga vikter o dyl, utan att faktiskt välja att rulla ner på yogamattan istället för att ligga och deppa i soffan när det gör för ont. Det innebär också att jag tvingats inse att jag inte KAN träna hårt, utan måste ta det lugnt och metodiskt. Jag var i 20-årsåldern när jag började med Callanetics, och 30+ när jag hittade yogan. Att tänka på vad jag stoppar i mig, kombinerat med att tänka på hur jag använder kroppen, är nyckeln för mig. Sedan tillkommer det mentala, men det tar jag i ett annat inlägg...

                                   

Basisk föda: 
  • I stort sett alla Grönsaker 
  • Citron
  • Gurka
  • Spenat
  • Persilja
  • Vattenmelon
  • Avocado
  • Äpple
  • Päron
  • Ingefära
  • Frön och Nötter (Sesamfrön, Pumpakärnor, Chiafrön och Mandel)
Sur föda
  • Alkohol och cigg
  • Kaffe
  • Svart te
  • Socker
  • Mejeriprodukter (Ägg, Komjölk, Ost, Smör, Grädde)
  • Kött
  • Odlad fisk
  • Jäst
  • Honung
  • Artificiella sötningsmedel


Jag kommer nog att återkomma i ämnet, men här är en sida översatt av Zarah Öberg om antiinflammatorisk mat.


Här är förslag på antiinflammatorisk mat:

  1. Kelp (en typ av alg)
  2. Vild lax
  3. Extra virgin olivolja
  4. Kål (Vitkål, Broccol, Blomkål osv.)
  5. Blåbär
  6. Gurkmeja
  7. Ingefära
  8. Vitlök
  9. Grönt te
  10. Sötpotatis
Här är listan över mat att undvika, som ökar inflammationen:
  1. Socker
  2. Transfetter
  3. Mejeriprodukter
  4. Kött från produktionsdjur som ej är uppfödda på ekologisk mat och utan tillgång till normalt liv. Gäller speciellt odlad fisk.
  5. Rött och processat kött
  6. Alkohol
  7. Vitt mjöl, vitt ris, vete, pasta..
  8. Artificiella tillsatser såsom aspartam och MSG
Jag läser inga listor till vardags, utan försöker helt enkelt koncentrera mig på så vegetariskt och rent som möjligt, och undvika tillsatser, vitt mjöl och socker framförallt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kolloidalt silver

Visste du att det finns en enkel hjälp att få som kan råda bot på flera av våra vanligaste infektioner? Hjälpen heter kolloidalt silver – en substans som består av destillerat vatten och miljarder små silverpartiklar. Silver har använts som botemedel/läkemedel i över hundra år. Källa Text: Marina Ahlm / Bild: Freedigitalphoto Bakterier, virus  och svampar orsakar många av de mindre sjukdomar vi drabbas av idag, allt från snuva och förkylningar till matförgiftning. Vi får många av dessa sjukdomar då vi vistas bland människor som går och sprider dessa mikroorganismer. Genom att spraya kolloidalt silver i näs-, mun- och halsregionen, så kan vi döda många virus och bakterier som annars skulle föröka sig tillräckligt mycket för att kunna göra oss sjuka om mottagligheten för det finns. Det har  sedan urminnes tider varit ett känt faktum att silver är ett av de mest effektiva ämnen som finns för att ta död på bakterier, svampar och virus. I kolloidal form är silver mer effektivt

Makrobiotisk mat

Jag strävar ju efter att hitta en kost som fungerar, som jag mår bra av, helst som även barnen kan äta och må bra av, som är lättlagad, inte för dyr... Omöjligt uppdrag? Tja, jag ger mig inte... Nu har jag börjat googla på makrobiotisk kost, finns massor av inspiration på nätet. Jag mår ju inte bra av vete och gluten, men klarar mig inte heller utan kolhydrater. Min syster mår jättebra på lchf, men jag blir sjuk av det. Jag tror att vi alla är olika, och behöver lyssna på våra kroppar vad de vill ha, och min kropp måste ha kolhydrater (också). Men det finns ju så mycket annat än vete, råg och korn! Hirs, bovete, quinoa, amaranth osv, och just dessa finns det mycket av inom makrobiotisk kost. (bild från livibalans.se) Idag provade jag ett recept, ganska lättlagat, gott, och känns supernyttigt! :-) Här, på livibalans.se , finns ett recept på en hirsgryta som dessutom är basisk. Kolla runt på övriga recept också, superbra sida! Hon som skriver är dessutom med i Buffés senaste

Kjerstis mat och prat: Glutenfria långpannerutor med krämig chokladglasyr...

Ett till favoritrecept från Kjersti, detta har jag gjort flera gånger, och barnen ÄLSKAR dessa kakor. Hon har verkligen nästan alla glutenfria recept man kan behöva, jag kollar alltid där först när jag letar efter ett nytt recept, eftersom allt jag provat från hennes blogg lyckats. 150 g smör  1 dl mjölk - havremjölk i vårt fall 4 stora ekologiska ägg 2½ dl ljust rårörssocker - idag tog jag vanligt vitt strösocker, det var vad jag hade hemma (mindre nyttigt) 1 3/4 dl teffmjöl - idag blev det Jytte original 1 3/4 dl rårismjöl - idag blev det vanligt rismjöl 2 msk rå kakao 2 tsk fiberhusk 2 tsk bakpulver 2 krm salt Glasyr: 125 g smör  1 stort ekologiskt ägg 2 dl kokosblomsflorsocker - går alldeles utmärkt med vanligt, men inte lika nyttigt 3 msk rå kakao 1 tsk vaniljsocker ca 1 dl kokosflingor Smält smör/margarin och tillsätt mjölken. Ställ åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt. Blanda ihop mjölsorterna med kakao, husk, bakpulver och sal