Fortsätt till huvudinnehåll

Vill vi mata våra kroppar med gifter? Är det OK att någon sprutar gift på mina barns mat?


Jag måste försöka sammanfatta lite av det jag kommit fram till om hur man kan stärka upp sin hälsa. Inte lätt, eftersom jag påbörjade min resa redan -96, när jag upptäckte att man INTE får i sig tillräckligt med näring om man äter snabbmakaroner och fiskpinnar! Detta kände jag klart och tydligt, i min egen kropp, när jag började tillföra bra näring. Från att ha varit i princip sängliggande i flera år, till att bli full av energi och fri från smärtor, på endast sex veckor! Så dramatisk blev skillnaden!

Jag måste nog börja med grundantagandet, som jag utgår ifrån. Kroppen består av celler, det vet vi ju alla (eller de flesta i alla fall... ;-))


Cellförnyelsen pågår hela tiden, dygnet runt. Olika sorters celler förnyar sig olika snabbt, men alla förnyar sig. T om skelettets celler! Här finns en ganska ingående, men ändå lättillgänglig text om hur cellerna fungerar. Citerar: "Cellerna tar upp näringsämnen och syre från vätskan som omger cellerna, den så kallade vävnadsvätskan. Näringsämnena består av delvis nedbrutna proteiner, fetter och kolhydrater. De olika ämnena bryts ner ytterligare med hjälp av de enzymer som finns i cytoplasman. Nedbrytningsprodukterna användas sedan för att bygga upp nya ämnen som cellen behöver. Andra enzymer hjälper till vid uppbyggnaden. 

Energi bildas vid ämnesomsättningen
När olika ämnen bryts ner bildas energi, som bland annat används till att hålla kroppstemperaturen på rätt nivå. Energi förbrukas också när nya ämnen byggs upp. Den energi som blir över kan lagras i form av energirika kemiska ämnen, som bildas i mitokondrierna. Ämnena kan sedan brytas ner och användas när kroppen behöver extra energi. Om man inte får i sig tillräckligt med näringsämnen genom maten bryts kroppens proteiner ner, till exempel musklerna, för att få energi."

För mig känns det självklart, att ju bättre näring, och ju mindre skräp jag tillför kroppen, desto bättre förutsättningar för en så frisk och stark kropp som möjligt! Om varje ny cell får optimalt med näring, och belastas med så lite gifter som möjligt, mår ju kroppen som helhet bättre. Tyvärr är ju detta nästan ett omöjligt uppdrag i vår moderna värld. Jag läste en artikel i Amelia, som alltid har ett specialnummer i oktober som berör bröstcancer. Där står det att man ser ett samband mellan bröstcancer och etnicitet, kvinnor i väst löper större risk för bröstcancer. Kvinnor från öst, som anammar en västerländsk livsstil, löper lika stor risk för att få bröstcancer. Samma samband ser man om man tittar på de flesta allvarliga sjukdomarna. Alltså säger min slutledningsförmåga att det handlar inte om vilket etniskt ursprung man har, det handlar om vilken livsstil man väljer. Vi har ett val! Det är ju den goda nyheten! Den dåliga nyheten är att det känns så vansinnigt krångligt!

Ska man behöva vara så påläst för att undvika gifter i maten? Borde inte det vara självklart med kemikaliefri mat? Jag tycker det, men nu är det ju inte så, tyvärr. Här är en artikel i DN om besprutning av frukt, där man rekommenderas att skala frukten för att slippa få i sig gifter. Samtidigt konstaterar man att vissa gifter tas upp av växtens rötter och hamnar då inuti frukten, då hjälper det inte att skala frukten. Livsmedelsverket tillåter 50 (!) olika kemikalier, som får sprutas på de äpplen du ger till dina barn. Och det är bara frukten. Vilka andra kemikalier tillåts på spannmål, till kossorna, till kycklingarna...? Alla gifter sammantaget, i maten, i luften, från kläder, möbler, hudkrämer, listan kan göras hur lång som helst... Hua, jag vågar inte tänka på hur mycket vi belastar våra kroppar, våra barns kroppar! Och den långsiktiga cocktaileffekten vet vi inget om! Här är en till artikel i DN...

Jag väljer att bli totalnördig i den här frågan! Jag kommer hädanefter att göra allt jag kan för att ge mina barn så giftfri mat som möjligt! Jag betalar inte gärna extra, eftersom vi är en stor familj blir matkontot astronomiskt, men det får lov att vara så. Jag hoppas att vi så småningom får med oss större delen av befolkningen, att vi får en matrevolution, där det blir viktigare med giftfri mat, än att få handla fläskfilé för 39.90! Då kommer ju också priserna att börja se annorlunda ut. Tills dess blir det enkel mat, som inte kostar så mycket ändå.

Mitt första steg var ju att ta bort tillsatser i maten, och bara det innebar ett otroligt lyft i form av mer energi. Vi måste sluta lita på att livsmedelsindustrin väljer det som är bäst för våra kroppar! De väljer det som är bäst för deras vinster! Nästa inlägg får nog bli om processad mat, detta var ju om besprutad mat...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kolloidalt silver

Visste du att det finns en enkel hjälp att få som kan råda bot på flera av våra vanligaste infektioner? Hjälpen heter kolloidalt silver – en substans som består av destillerat vatten och miljarder små silverpartiklar. Silver har använts som botemedel/läkemedel i över hundra år. Källa Text: Marina Ahlm / Bild: Freedigitalphoto Bakterier, virus  och svampar orsakar många av de mindre sjukdomar vi drabbas av idag, allt från snuva och förkylningar till matförgiftning. Vi får många av dessa sjukdomar då vi vistas bland människor som går och sprider dessa mikroorganismer. Genom att spraya kolloidalt silver i näs-, mun- och halsregionen, så kan vi döda många virus och bakterier som annars skulle föröka sig tillräckligt mycket för att kunna göra oss sjuka om mottagligheten för det finns. Det har  sedan urminnes tider varit ett känt faktum att silver är ett av de mest effektiva ämnen som finns för att ta död på bakterier, svampar och virus. I kolloidal form är silver mer effektivt

Makrobiotisk mat

Jag strävar ju efter att hitta en kost som fungerar, som jag mår bra av, helst som även barnen kan äta och må bra av, som är lättlagad, inte för dyr... Omöjligt uppdrag? Tja, jag ger mig inte... Nu har jag börjat googla på makrobiotisk kost, finns massor av inspiration på nätet. Jag mår ju inte bra av vete och gluten, men klarar mig inte heller utan kolhydrater. Min syster mår jättebra på lchf, men jag blir sjuk av det. Jag tror att vi alla är olika, och behöver lyssna på våra kroppar vad de vill ha, och min kropp måste ha kolhydrater (också). Men det finns ju så mycket annat än vete, råg och korn! Hirs, bovete, quinoa, amaranth osv, och just dessa finns det mycket av inom makrobiotisk kost. (bild från livibalans.se) Idag provade jag ett recept, ganska lättlagat, gott, och känns supernyttigt! :-) Här, på livibalans.se , finns ett recept på en hirsgryta som dessutom är basisk. Kolla runt på övriga recept också, superbra sida! Hon som skriver är dessutom med i Buffés senaste

Kjerstis mat och prat: Glutenfria långpannerutor med krämig chokladglasyr...

Ett till favoritrecept från Kjersti, detta har jag gjort flera gånger, och barnen ÄLSKAR dessa kakor. Hon har verkligen nästan alla glutenfria recept man kan behöva, jag kollar alltid där först när jag letar efter ett nytt recept, eftersom allt jag provat från hennes blogg lyckats. 150 g smör  1 dl mjölk - havremjölk i vårt fall 4 stora ekologiska ägg 2½ dl ljust rårörssocker - idag tog jag vanligt vitt strösocker, det var vad jag hade hemma (mindre nyttigt) 1 3/4 dl teffmjöl - idag blev det Jytte original 1 3/4 dl rårismjöl - idag blev det vanligt rismjöl 2 msk rå kakao 2 tsk fiberhusk 2 tsk bakpulver 2 krm salt Glasyr: 125 g smör  1 stort ekologiskt ägg 2 dl kokosblomsflorsocker - går alldeles utmärkt med vanligt, men inte lika nyttigt 3 msk rå kakao 1 tsk vaniljsocker ca 1 dl kokosflingor Smält smör/margarin och tillsätt mjölken. Ställ åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt. Blanda ihop mjölsorterna med kakao, husk, bakpulver och sal