Fortsätt till huvudinnehåll

Leverrensning

Igår klockan två var det alltså stopp för all mat och dryck, innan hade jag ätit råris, frukt och grönsaker, inget fett. Då var det också dags att förbereda epsomsaltet, som blandades i vatten, 50 gr i en liter.

Klockan sex drack jag första laddningen med epsomsalt. Äckligt, men inte värre än att jag kunde låtsas att det var en Gin och Tonic som hade blivit riktigt misslyckad.

Sedan drack jag nästa laddning med epsomsalt klockan åtta. Visst var jag lite hungrig, och makens vin luktade otroligt gott, men det gick bra ändå. Vid det här laget började jag känna mig svag av att inte ha ätit.

Kvart i tio var det dags att börja förbereda för kvällsdrinken. 2 dl kallpressad, ekologisk olivolja blandat med saften från två grapefrukter, jag hade så rosa som möjligt. Detta skakas ihop ordentligt i en glasburk. För att få sova bättre, tog jag lite Ornithine med första klunken.
Sedan halsades denna kulinariska blandning (det var faktiskt inte så farligt, jag trodde det skulle vara värre), och sedan skulle man lägga sig direkt på höger sida, och sova.

Av någon anledning vaknade jag kontinuerligt under natten, nästan varje timme. Jag hade inte ont, mådde inte illa, det körde inte i magen, men ändå vaknade jag. Det gick lätt att somna om, så det var inga problem.

Larmet på sex nollnoll för nästa laddning epsomsalt, men lilltjejen vaknade och var kissnödig, så jag var redan uppe. Jag kan lugnt säga att jag INTE var sugen på att dricka 2½ dl äcklig saltlösning, men viljan var starkare. I säng igen.

Larmet på åtta, dags för sista omgången epsomsalt, och i säng igen. Vid det här laget börjar magen kännas full, men ligger jag på höger sida mår jag inte illa. Jag börjar fundera på om det kanske hade varit en bra idé att ta lavemang och tömma tarmen igår kväll, eftersom det kanske bildas en kork som gör att allt rensat inte kommer ut. Går upp och tar lavemang, och det är ju aldrig kul, men var nog en bra idé...

Från klockan tio får jag börja äta igen, men jag är inte sugen på kaffe, mackor, flingor och annat. Börjar med en frukt, sedan tog jag en näringsdryck, och nu håller jag på att koka rödbetor och lite quinoa, får se vad det blir utav det.

Tömma magen har jag minsann fått göra, och jag känner mig ren och fräsch i kroppen, men lite svag då jag inte ätit ordentligt på ett dygn. Däremot har jag inte sett några gröna klumpar, som enligt förespråkarna ska vara gallstenar. Antingen har jag inte letat tillräckligt (hade ingen lust), eller så blev det något fel iom att jag hade en förstoppning ivägen, eller så hade jag inga. Jag har ju stöttat levern med örter i flera år, det kanske ger resultat ändå. Hur som helst är detta första gången jag kör denna kur, och min man är intresserad av att prova också. Om jag kör den igen tar jag definitivt ett lavemang på kvällen, så kroppen blir av med det som ska ut.

Det känns som om lederna har blivit mer "smörjda", och mina mörka ringar under ögonen är mindre framträdande...

18/11: Var mycket piggare på morgonen när jag vaknade, gick mycket snabbare att komma upp ur "hjärndimman". Nu är klockan 13, och jag känner mig pigg och alert, kanske kan jag hoppa över eftermiddags-luren?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kolloidalt silver

Visste du att det finns en enkel hjälp att få som kan råda bot på flera av våra vanligaste infektioner? Hjälpen heter kolloidalt silver – en substans som består av destillerat vatten och miljarder små silverpartiklar. Silver har använts som botemedel/läkemedel i över hundra år. Källa Text: Marina Ahlm / Bild: Freedigitalphoto Bakterier, virus  och svampar orsakar många av de mindre sjukdomar vi drabbas av idag, allt från snuva och förkylningar till matförgiftning. Vi får många av dessa sjukdomar då vi vistas bland människor som går och sprider dessa mikroorganismer. Genom att spraya kolloidalt silver i näs-, mun- och halsregionen, så kan vi döda många virus och bakterier som annars skulle föröka sig tillräckligt mycket för att kunna göra oss sjuka om mottagligheten för det finns. Det har  sedan urminnes tider varit ett känt faktum att silver är ett av de mest effektiva ämnen som finns för att ta död på bakterier, svampar och virus. I kolloidal form är silver mer effektivt

Makrobiotisk mat

Jag strävar ju efter att hitta en kost som fungerar, som jag mår bra av, helst som även barnen kan äta och må bra av, som är lättlagad, inte för dyr... Omöjligt uppdrag? Tja, jag ger mig inte... Nu har jag börjat googla på makrobiotisk kost, finns massor av inspiration på nätet. Jag mår ju inte bra av vete och gluten, men klarar mig inte heller utan kolhydrater. Min syster mår jättebra på lchf, men jag blir sjuk av det. Jag tror att vi alla är olika, och behöver lyssna på våra kroppar vad de vill ha, och min kropp måste ha kolhydrater (också). Men det finns ju så mycket annat än vete, råg och korn! Hirs, bovete, quinoa, amaranth osv, och just dessa finns det mycket av inom makrobiotisk kost. (bild från livibalans.se) Idag provade jag ett recept, ganska lättlagat, gott, och känns supernyttigt! :-) Här, på livibalans.se , finns ett recept på en hirsgryta som dessutom är basisk. Kolla runt på övriga recept också, superbra sida! Hon som skriver är dessutom med i Buffés senaste

Kjerstis mat och prat: Glutenfria långpannerutor med krämig chokladglasyr...

Ett till favoritrecept från Kjersti, detta har jag gjort flera gånger, och barnen ÄLSKAR dessa kakor. Hon har verkligen nästan alla glutenfria recept man kan behöva, jag kollar alltid där först när jag letar efter ett nytt recept, eftersom allt jag provat från hennes blogg lyckats. 150 g smör  1 dl mjölk - havremjölk i vårt fall 4 stora ekologiska ägg 2½ dl ljust rårörssocker - idag tog jag vanligt vitt strösocker, det var vad jag hade hemma (mindre nyttigt) 1 3/4 dl teffmjöl - idag blev det Jytte original 1 3/4 dl rårismjöl - idag blev det vanligt rismjöl 2 msk rå kakao 2 tsk fiberhusk 2 tsk bakpulver 2 krm salt Glasyr: 125 g smör  1 stort ekologiskt ägg 2 dl kokosblomsflorsocker - går alldeles utmärkt med vanligt, men inte lika nyttigt 3 msk rå kakao 1 tsk vaniljsocker ca 1 dl kokosflingor Smält smör/margarin och tillsätt mjölken. Ställ åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt. Blanda ihop mjölsorterna med kakao, husk, bakpulver och sal