Fortsätt till huvudinnehåll

Förflyttningshjälpmedel

Det jag provat är som ett mellanting mellan Segway, cykel, trehjuling och elmoppe. Originalmodellen har bara sadelstol, men vi har provat att montera en båtstol på, och det går nog bra. Lite justeringar bara, återkommer när jag fått hem min och det är klart.

Fördelar: Jämfört med handikapp scooter varken ser man ut eller känner sig lika handikappad. Ser tuff ut, så sonen som också har problem med att gå kan nog låna den. Den går fort, upp till 30 km/h, men går ställa in för promenadtakt. Den väger bara 28 kg, så en stark karl kan lasta den i bilen, ryms i en vanlig kombi. Jag tänker försöka montera cykelkärran efter, så underlättas dagishämntningen. Den är trehjulig, så man kan sitta kvar även när den står stilla. Den vänder "på en femöring". Kostar bara 8000.

Nackdelar: Den kan inte backa, dock är den så lättrullad så man kan backa ut den ur en återvändsgränd manuellt, men för den som inte kan gå alls, blir det nog inte bra. Den är framhjulsdriven, och mesta tyngden hamnar bak, så den kanske slirar i uppförsbackar om det är halt. Då kan man dock bara ställa sig upp och fördela tyngden längre fram, så drar den iväg. Handtaget är inte ställbart om man vill ha tändningslåset ergonomiskt placerat på styret, har man svåra problem med axlar och händer kanske det blir jobbigt. Den ska helst inte förvaras utomhus på vintern, då förkortas batteriets livslängd. Kostar 8000.

Kommentarer

  1. Jag tycker denna verkar vara perfekt för mina behov (har också EDS). Jag kan gå lite så det gör inget att man kanske måste stiga av den ibland, men det är ju perfekt att den har tre hjul så att man kan sitta på fast den står still.

    Jag undrar dock om man kommer tillåtas använda den inomhus, på typ köpcentrum, eller i mataffären. En del kör ju runt med stora åbäken i små affärer, så då är ju denna smidigare. Men den ser inte ut som ett hjälpmedel riktigt, vilket jag gillar, men det kanske blir ett problem!? Jag får kanske fixa en skylt där det står "hjälpmedel" på, så att jag inte blir utslängd.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, eller en krycka i korgen... ;-)

    Den är godkänd som hjälpmedel, så det ska gå. Går ju också ställa in hastigheten, så man inte kan dra iväg för snabbt! Och jag känner också att denna skulle vara smidigare i affärer, förutom att den inte går att backa utan att kliva av förstås. Men den vänder verkligen jättebra, så på mataffärer borde det inte vara något problem, det är väl bland klädställningar o dyl som man kan "köra fast".

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kolloidalt silver

Visste du att det finns en enkel hjälp att få som kan råda bot på flera av våra vanligaste infektioner? Hjälpen heter kolloidalt silver – en substans som består av destillerat vatten och miljarder små silverpartiklar. Silver har använts som botemedel/läkemedel i över hundra år. Källa Text: Marina Ahlm / Bild: Freedigitalphoto Bakterier, virus  och svampar orsakar många av de mindre sjukdomar vi drabbas av idag, allt från snuva och förkylningar till matförgiftning. Vi får många av dessa sjukdomar då vi vistas bland människor som går och sprider dessa mikroorganismer. Genom att spraya kolloidalt silver i näs-, mun- och halsregionen, så kan vi döda många virus och bakterier som annars skulle föröka sig tillräckligt mycket för att kunna göra oss sjuka om mottagligheten för det finns. Det har  sedan urminnes tider varit ett känt faktum att silver är ett av de mest effektiva ämnen som finns för att ta död på bakterier, svampar och virus. I kolloidal form är silver mer effektivt

Makrobiotisk mat

Jag strävar ju efter att hitta en kost som fungerar, som jag mår bra av, helst som även barnen kan äta och må bra av, som är lättlagad, inte för dyr... Omöjligt uppdrag? Tja, jag ger mig inte... Nu har jag börjat googla på makrobiotisk kost, finns massor av inspiration på nätet. Jag mår ju inte bra av vete och gluten, men klarar mig inte heller utan kolhydrater. Min syster mår jättebra på lchf, men jag blir sjuk av det. Jag tror att vi alla är olika, och behöver lyssna på våra kroppar vad de vill ha, och min kropp måste ha kolhydrater (också). Men det finns ju så mycket annat än vete, råg och korn! Hirs, bovete, quinoa, amaranth osv, och just dessa finns det mycket av inom makrobiotisk kost. (bild från livibalans.se) Idag provade jag ett recept, ganska lättlagat, gott, och känns supernyttigt! :-) Här, på livibalans.se , finns ett recept på en hirsgryta som dessutom är basisk. Kolla runt på övriga recept också, superbra sida! Hon som skriver är dessutom med i Buffés senaste

Kjerstis mat och prat: Glutenfria långpannerutor med krämig chokladglasyr...

Ett till favoritrecept från Kjersti, detta har jag gjort flera gånger, och barnen ÄLSKAR dessa kakor. Hon har verkligen nästan alla glutenfria recept man kan behöva, jag kollar alltid där först när jag letar efter ett nytt recept, eftersom allt jag provat från hennes blogg lyckats. 150 g smör  1 dl mjölk - havremjölk i vårt fall 4 stora ekologiska ägg 2½ dl ljust rårörssocker - idag tog jag vanligt vitt strösocker, det var vad jag hade hemma (mindre nyttigt) 1 3/4 dl teffmjöl - idag blev det Jytte original 1 3/4 dl rårismjöl - idag blev det vanligt rismjöl 2 msk rå kakao 2 tsk fiberhusk 2 tsk bakpulver 2 krm salt Glasyr: 125 g smör  1 stort ekologiskt ägg 2 dl kokosblomsflorsocker - går alldeles utmärkt med vanligt, men inte lika nyttigt 3 msk rå kakao 1 tsk vaniljsocker ca 1 dl kokosflingor Smält smör/margarin och tillsätt mjölken. Ställ åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt. Blanda ihop mjölsorterna med kakao, husk, bakpulver och sal