Fortsätt till huvudinnehåll
Pizzatajm!

Ikväll blir det pizza, igen! Jag påstår inte att pizza är bland det nyttigaste man kan äta, men det är gott, och billigt, och lättgjort! Och familjen blir gladare om jag säger att det blir pizza på fredagkväll än om jag skulle ställa fram en bönsallad... ;-)


Ett toppenbra glutenfritt recept kommer här:

Glutenfri pizzadeg

Den här satsen äter mina två små upp, alldeles själva! Det är rekord!
150 g vatten, ca 1½ dl
1 tsk fiberhusk
2 msk olivolja
100 g rismjöl (ca 1 dl)
30 g potatismjöl (ca ½ dl)
30 g polenta eller majsmjöl (ca ½ dl), allt som allt ca 2 dl mjöl
1 tsk torrjäst
1 tsk socker
1 krm salt

Blanda vatten och fiberhusk, låt svälla en stund. Väg och häll i resten, bearbeta degen ca 5 minuter, gärna i maskin. Kavla ut på bakplåtspapper, eller oljad plåt (jag trycker bara ut degen, går lika bra, men blir kanske inte lika snyggt) och låt jäsa ca 45 minuter. Idag hade jag inte hemma rismjöl, så jag tog vanlig fin glutenfri mix, och det gick lika bra. Men uteslut inte polentan, det är den som gör färgen och att det blir så fin smak!


Övriga familjen får fullkornspizza, liiite nyttigare än vanlig, och, enligt mig, godare. Ingen protesterar i alla fall...

Fullkornspizzadeg
1 pkt jäst
4 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 tsk socker 
4 msk olivolja
2 dl grovt mjöl, idag tog vi grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl (det ska ju fortfarande smaka pizza!)

Låt jäst, vatten, salt och socker stå varmt tills blandningen skummar, ca 20 minuter. Arbeta ner resten, och knåda ca 5 minuter, gärna i maskin. Täck över och låt jäsa ca en timme, tills degen blivit dubbelt så stor.  Det går bra att tjuvstarta tidigare, det gör vi alltid (börjar alltid för sent med degen...)

Håll isär pizzadegarna ordentligt, inte kul om glutenallergikerna får fel mjöl på sin pizza! Jag gör alltid till de små först, på ena köksbänken, sen får resten av familjen göra sina pizzor själva, på den andra bänken, medan de glutenfria pizzorna gräddar i ugnen. Eftersom de små vill ha sina lite svala, kan vi alla äta tillsammans i alla fall...

Ös på tomatsås, de små vill ha ketchup. Jag har ett superbra recept på tomatsås, som jag lägger ut senare, men idag hade vi hemma en chilikryddad krossad tomat från Willys som jag mixade med stavmixern, det blev supergott! Ovanpå det strimlad, riktig ost! Vi river alltid egen ost, de konstgjorda gratängprodukterna som går att köpa är inte OK, enligt mig. Fräs i maskinen, det går på nolltid!
Ovanpå det valfri fyllning, de små väljer alltid bara oliver och majs. Fine, då får de oliver och majs...
Till oss andra tar vi vad som finns hemma, idag blev det skinka, champinjoner, oliver, majs och jag ville ha lite pesto. Ett besserwisserråd från mig som pryade på pizzeria i åttan, är att ha max fyra olika toppings på pizzan, annars får smaklökarna jobbigt...

Jag gillar inte pizzasallad, konstigt, eftersom jag älskar vitkål. Jag fattar inte hur de bär sig åt för att förstöra vitkålen, så jag gör en god, vanlig "veckosallad" till. Eller rättare sagt, jag tar fram den från kylen...

Veckosallad

Vitkål
Morötter
ev. paprika
ev. purjo (ingen i det här huset uppskattar purjon, men en del gillar det)

Strimla vitkål och skala och riv morötter, även detta gör jag i maskin. Jag kör maskinen full med vitkål, tömmer och river lika mycket morötter. (Jag måste snart köpa en ny, för min håller på att ramla sönder, måste vara världens mest använda assistent...)

Värm i kastrull, eller i skål i mikron:
½ dl socker
3/4 dl vinäger (jag gillar balsamvinäger)
1 dl olja (jag tar alltid raps)

Häll det över grönsakerna, blanda, klart! Håller sig en vecka i kylen, därav namnet. Vi har nästan alltid en veckosallad i kylen...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kolloidalt silver

Visste du att det finns en enkel hjälp att få som kan råda bot på flera av våra vanligaste infektioner? Hjälpen heter kolloidalt silver – en substans som består av destillerat vatten och miljarder små silverpartiklar. Silver har använts som botemedel/läkemedel i över hundra år. Källa Text: Marina Ahlm / Bild: Freedigitalphoto Bakterier, virus  och svampar orsakar många av de mindre sjukdomar vi drabbas av idag, allt från snuva och förkylningar till matförgiftning. Vi får många av dessa sjukdomar då vi vistas bland människor som går och sprider dessa mikroorganismer. Genom att spraya kolloidalt silver i näs-, mun- och halsregionen, så kan vi döda många virus och bakterier som annars skulle föröka sig tillräckligt mycket för att kunna göra oss sjuka om mottagligheten för det finns. Det har  sedan urminnes tider varit ett känt faktum att silver är ett av de mest effektiva ämnen som finns för att ta död på bakterier, svampar och virus. I kolloidal form är silver mer effektivt

Makrobiotisk mat

Jag strävar ju efter att hitta en kost som fungerar, som jag mår bra av, helst som även barnen kan äta och må bra av, som är lättlagad, inte för dyr... Omöjligt uppdrag? Tja, jag ger mig inte... Nu har jag börjat googla på makrobiotisk kost, finns massor av inspiration på nätet. Jag mår ju inte bra av vete och gluten, men klarar mig inte heller utan kolhydrater. Min syster mår jättebra på lchf, men jag blir sjuk av det. Jag tror att vi alla är olika, och behöver lyssna på våra kroppar vad de vill ha, och min kropp måste ha kolhydrater (också). Men det finns ju så mycket annat än vete, råg och korn! Hirs, bovete, quinoa, amaranth osv, och just dessa finns det mycket av inom makrobiotisk kost. (bild från livibalans.se) Idag provade jag ett recept, ganska lättlagat, gott, och känns supernyttigt! :-) Här, på livibalans.se , finns ett recept på en hirsgryta som dessutom är basisk. Kolla runt på övriga recept också, superbra sida! Hon som skriver är dessutom med i Buffés senaste

Kjerstis mat och prat: Glutenfria långpannerutor med krämig chokladglasyr...

Ett till favoritrecept från Kjersti, detta har jag gjort flera gånger, och barnen ÄLSKAR dessa kakor. Hon har verkligen nästan alla glutenfria recept man kan behöva, jag kollar alltid där först när jag letar efter ett nytt recept, eftersom allt jag provat från hennes blogg lyckats. 150 g smör  1 dl mjölk - havremjölk i vårt fall 4 stora ekologiska ägg 2½ dl ljust rårörssocker - idag tog jag vanligt vitt strösocker, det var vad jag hade hemma (mindre nyttigt) 1 3/4 dl teffmjöl - idag blev det Jytte original 1 3/4 dl rårismjöl - idag blev det vanligt rismjöl 2 msk rå kakao 2 tsk fiberhusk 2 tsk bakpulver 2 krm salt Glasyr: 125 g smör  1 stort ekologiskt ägg 2 dl kokosblomsflorsocker - går alldeles utmärkt med vanligt, men inte lika nyttigt 3 msk rå kakao 1 tsk vaniljsocker ca 1 dl kokosflingor Smält smör/margarin och tillsätt mjölken. Ställ åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt. Blanda ihop mjölsorterna med kakao, husk, bakpulver och sal